dinsdag 23 februari 2010

Coolhunten week 1 (web 2.0)

1 # Everyblock
Altijd al willen weten wat er allemaal in je buurt gebeurt? In de VS kan dit via Everyblock. Deze site en ook verkrijgbaar als applicatie voor je Iphone vertelt je alles over je buurt en stad. Wanneer je in de VS woont is het nieuws niet bij te houden helemaal niet wanneer je in een grote stad als New York woont. Via deze site kun je zien wat er in jouw blok allemaal gebeurt. Je kunt er lokaal nieuws vinden en informatie van mensen uit de buurt. Ze werken samen met de overheid en zoeken op blogs en in kranten alle informatie die er te vinden is en sorteren deze zorgvuldig. Misdaden, bouwvergunningen, restaurant recensies of inspecties, bedrijven nieuws. Alles is te vinden op postcode. Daarnaast vind je er ook leuk en grappig nieuws en foto's over jouw buurt.



Ik vind dit 'cool' omdat je in een grote stad vaak alleen het grote nieuws hoort en leest waar veel mensen bij betrokken zijn. Ik vind het echter ook erg van belang wat er dicht bij me in de buurt gebeurt. Ik vind het interessant als er in de straat iemand is opgepakt of er om de hoek een restaurant een slechte of juist goede recensie heeft gekregen van bijv. de smaakpolitie. Nu zie ik dit in Nederland nog niet echt gebeuren omdat het hier niet groot is en ze meestal toch al het nieuws vertellen in de dorpskranten. Maar wanneer je in New York bent lijkt me dit erg cool. Het is ook aantrekkelijk wanneer je wil gaan verhuizen je kunt dan kijken of je naar een veilige buurt gaat. Iedereen heeft er belang bij om zoveel mogelijk informatie te weten over een bepaalde buurt. Daarnaast vind ik het inspirerend dat de overheid meewerkt met dit soort acties. Ze helpen hiermee de bevolking en zorgen dat ze veilig zijn en op de hoogte zijn van allerlei zaken die er spelen. Er zit dus ook zeker toekomstpotentieel in een goede samenwerking tussen overheid en bedrijven waarmee de bevolking hun voordeel doet.

bron : http://www.everyblock.com/
 
2 # Bril passen 
Er worden steeds meer sites ontworpen waar je online kleding, lingerie etc. kunt kopen en ook kunt passen. Een online modeshow waar de modellen de kleding dragen die jij leuk vind. Nu is er dus ook zo'n site voor het passen van brillen. Je kunt kiezen voor een van de modellen of je eigen foto uploaden. Je meet de afstand tussen je pupillen en upload daarna een portretfoto. Wanneer de foto geupload is kun je alle modellen van brillen op je eigen foto plaatsen zodat je ziet hoe de bril eruit ziet bij jouw gezicht. Erg handig wanneer je nog helemaal geen idee hebt. Daarna kun je de foto uitprinten en deze meenemen naar een brillenzaak waar je zo'n soort model kunt passen en misschien kopen.

   
Ik vind dit cool omdat het vaak erg lastig is een leuke bril te vinden die bij jou past. Nu kun je thuis alvast voorbereiden en kijken wat je leuk lijkt en wat een beetje leuk staat. Je kunt dan in de winkel een soortgelijke bril passen. Ook kun je deze pagina doorsturen naar vrienden en familie zodat ook zij kunnen kijken welke bril leuk bij jou staat en zo dus een beetje mee kunnen beslissen.  
3 # Placeblog 
Placeblog is een blog waar je allerlei belevenissen kunt lezen over een bepaalde plaats. Ga je naar Londen dan lees je hier de blogs van mensen die in Londen zijn geweest en wat zij hebben meegemaakt. Blogs vertellen je vaak meer dan algemene sites. Je leest persoonlijke ervaringen van vakantiegangers, werknemers, bewoners, journalisten en iedereen die iets over Londen kwijt wil. De blogs zullen dus ook over uiteenlopende onderwerpen gaan zoals nieuws, cultuur, kunst, bedrijfsleven, architectuur, muziek etc.



Ik vind deze site cool omdat ik als ik op vakantie ga doodgegooid wordt met mooie praatjes van vakantiesites. Je weet nooit hoe het er echt aan toe gaat. Via deze site leer je ook andere onderdelen van je bestemming kennen en niet alleen de standaard toeristen plekjes. Ik denk dat dit voor veel mensen een aantrekkelijke site is omdat je ook contact op kunt nemen met degene die op die bestemming is. Omdat mensen steeds meer reizen zie ik in de toekomst nog meer van dit soort sites tegemoet.
bron : http://www.placeblogger.com/ 



4 # AroundMe  
Ook hier weer een applicatie die gaat over reizen en de plaats waar je bent. AroundMe maakt gebruik van augmented reality view en een mobile navigator. Met AroundMe kun je snel informatie inwinnen over je omgeving.
AroundMe identificeert snel je positie en dan kun je kiezen voor de dichtstbijzijnde bank, bar, benzinestation, ziekenhuis, hotel, bioscoop, restaurant, supermarkt, theater en taxi. Het is een applicatie voor op je Iphone die gratis te downloaden is. 
Je krijgt een lijst te zien met de dichtstbijzijnde bedrijven en de route er naar toe. Daarnaast geeft hij alle belangrijke informatie over de locatie. 


 
Ik vind deze applicatie cool omdat ik vaak verdwaal in een vreemde stad. Ik ben dan op zoek naar een bepaalde winkel of lunchroom maar wanneer ik het aan iemand de weg vraag ben ik na 2 straten het alweer kwijt. Met deze applicatie denk ik dat veel mensen geholpen worden.
bron : http://www.tweakersoft.com/mobile/aroundme.html 

5 # Befter
Befter is een sociaal netwerk site die foto's deelt van 'voor' en 'na'. Befter laat de verschillen zien tussen het verleden en de toekomst. Het is een plek om plezier te hebben en te lachen om wat voorbij is. Bij Befter, geloven ze dat we niet verder kunnen gaan zonder om te kijken. Ze hebben een overtuiging: alles verandert. Veranderingen zijn onderdeel van ons leven en een deel van alles! Je kunt er foto's bekijken van beroemdheden zoals Micheal Jackson, Lady Gaga, Harry Potter etc. Je ziet foto's van hun jeugd vergeleken met foto's van nu. Daarnaast kun je ook eigen foto's uploaden en deze delen met vrienden of nieuwe vrienden maken. 
Ik vind dit 'cool" omdat het grappig om te zien is hoe sterren er vroeger uit zagen. Inspirerend vooral ook omdat echt niet alle beroemdheden van goede komaf zijn of er mooi uit zagen vroeger. Er is dus hoop voor iedereen. 
bron : http://www.befter.net/ 

6# Tryphone
Het is steeds moeilijker om te bepalen wat je nieuwe mobieltje moet worden, vooral nu al die apparaten steeds meer mogelijkheden krijgen. Maar nu kun je je mobiel vooraf eerst testen, online.
Op TryPhone.com vind je namelijk een virtuele versie van bijna elk mobiel toestel. Zo kun je het apparaat dus al (leren) besturen voordat je er daadwerkelijk een aanschaft. Je leest ook wat andere gebruikers juist heel goed of heel slecht aan het ding vinden. Handig om hier eerst even te gaan kijken, voor je jezelf een nieuw toestel uitzoekt dus. 

Ik vind deze site erg aantrekkelijk omdat ik ook altijd eerst een telefoon wil proberen. Stel je koopt een telefoon maar hij blijkt helemaal niet fijn te werken zit je wel met een miskoop opgescheept. Dankzij deze site zul je daar geen last meer van hebben. Het is super handig dat dit op het web aangeboden wordt. Ook is het inspirerend en heeft het toekomstpotentieel want iedere telefoonaanbieder wil natuurlijk dat zijn telefoon op deze site komt. 



bron : http://www.tryphone.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten