zondag 28 februari 2010

Coolhunten week 2 (experience economy)

1 # Calvin Klein “We are One”
Calvin Klein heeft een nieuwe campagne met de naam "We are One" gestart. Deze campagne biedt de CK One & CK Be aan in een moderne verpakking met een afneembare MP3-speler met luidspreker in de basis. De limited-edition fles 100ml collector's en verpakkingen voor een Calvin Klein CK en CK Be zijn versierd met de 'we are one "slogan in meerdere talen. De gedachte achter deze campagne is dat muziek een wereldtaal is en eenheid onder mensen kan vormen.

Dit product vind ik "cool" omdat je bij parfum geen muziek verwacht maar het eigenlijk wel heel goed samen kan. Het is leuk om te zien dat steeds meer verschillende producten en bedrijven samen aan een experience economy werken. Je kunt je favoriete muziek aan je favoriete luchtje koppelen en parfum draagt iedereen net zoals iedereen muziek luistert. Muziek en parfum vormen een wereldtaal die iedereen begrijpt en gebruikt, een hele mooie gedachte van Calvin Klein dus.
bron : http://www.thedesignblog.org/entry/ck-to-spread-melodious-fragrance-with-limited-edition-mp3-bottle/


2 # McDonald's

McDonald's wordt in een ander jasje gestoken tijdens de Fashion week die in Londen, New York, Parijs, Milaan, Sydney, Hong Kong, gehouden wordt. Het is een verrassende en leuke mix van concepten. Er komt oa. een restaurant dat het traditionele menu van McDonald's biedt, maar is verpakt op een speelse manier met een knipoog naar de levensstijl van de invloedrijke consumenten van de Fashion Weken.
Obers in smoking, zilver servies, prive eetgebieden, en de verpakking samen gemaakt met de mode-merken die aanwezig zijn op Fashion Week - hamburgers van Burberry, Chanel frietjes, Paul Smith Sundaes Een beetje humor tijdens de serieuze zaak van de mode. Comfort food tussen alle ingewikkelde cocktails.

Deze producten vind ik cool omdat twee hele verschillende branches samenkomen op een evenement. Je krijgt het chique fashion gevoel bij McDonald's echt onbegrijpelijk dat het kan. De beleving van fashion komt zo dus zelfs terug wanneer je bij McDonald's gaat eten. Ik vind het erg aantrekkelijk om te zien dat twee zulke verschillende dingen samen een mooi geheel kunnen maken. Ook denk ik dat dit een inspiratie kan zijn voor andere bedrijven die iets in de experience economy zien. Ze zien dat alles samen kan gaan tot een mooi geheel zelfs als je totaal verschillend bent. Ik denk dat we dit in de toekomst nog veel vaker gaan tegen komen.
bron : http://www.thecoolhunter.net/article/detail/1682/mcfancy-and-mcmagic-by-access-agency

3 # Slapen in een...
 
Een nachtje weg op een bijzondere locatie steeds meer bedrijven bieden dit aan. Je kunt overnachten in een boomhut ,molen, wijnvat, sneeuwkasteel , pipo de clown wagen, vuurtoren, indianentent, grot, buis, riddertent etc. Je kunt het zo gek niet verzinnen of ze maken er een "hotel" van. Bij deze overnachtingen gaat het om de beleving, je waant je echt in de wereld van de locatie. Ze laten het er zo echt mogelijk uit zien en vaak krijg je er ook een rondleiding of entertainment actie bij. Omdat ik zoveel leuke voorbeelden had gevonden heb ik er een paar uitgezocht om te laten zien maar in principe is het idee het zelfde ze proberen je het gevoel te geven alsof je bv. echt in een grot leeft



ik vind deze overnachtingen erg "cool" omdat mensen steeds weer opzoek gaan naar iets origineels en nieuws en deze bedrijven spelen daar erg goed op in. Het is aantrekkelijk omdat mensen hier echt naar toe gaan om eens wat anders te beleven dan alleen slapen. Ik vind het erg inspirerend hoe mensen hier op komen en zou zelf ook wel eens in een grot willen slapen.
bron : http://www.supertrips.nl/
http://www.watchthedog.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=1

4 # Sustainable Dance Floor 

De Sustainable Dance Floor is de eerste dansvloer die energie opvangt wanneer mensen dansen. De energie gemaakt door beweging wordt omgezet naar elektriciteit die gebruikt wordt voor interactie met de dansers. De vloer bestaat uit losse tegels van 65 cm x 65 cm per stuk De verschillende kleuren van de LED-verlichting maakt de opgewekte energie niveaus zichtbaar op de dansvloer. Daarnaast is er op een scherm een Energy Meter te zien. De Energy Meter moedigt de dansers aan om het hoogst mogelijke energie niveau te bereiken.  
De dansvloer is een mix van elektronica, embedded software en slimme duurzame materialen. Elke tegel maakt een verticale beweging van maximaal 1 cm wanneer er op gedanst wordt. Deze bewegingen worden omgezet door een geavanceerde elektromotor in elektrische stroom. Ieder mens is in staat om 2-20 Watt te produceren, afhankelijk van het gewicht en de activiteit van de danser. De opgewekte energie wordt vervolgens gebruikt voor de interactieve elementen van de vloer of kan worden gebruikt voor andere systemen. De technologie van de dansvloer wordt voortdurend ontwikkeld en kan ook worden gebruikt voor andere toepassingen, zoals sportscholen, treinstations en luchthavens.
Je kunt de vloer kopen of huren voor je eigen bedrijf. Club Watt in Rotterdam heeft als eerste club de onderscheiding van Sustainable danceclub ontvangen omdat ze de vloer huren.
Daarnaast maken ze in Club Watt oa. gebruik van regenwater om de wc's door te spoelen en bio-bekertjes voor de drankjes om het duurzame gevoel te versterken.

Ik vind deze vloer echt "cool" omdat mensen zelf mee moeten helpen om de vloer licht te laten geven. Het is erg aantrekkelijk omdat je de hele tijd blijft dansen en de vloer er altijd anders uit ziet. Daarnaast is het een inspiratiebron voor veel bedrijven omdat duurzaamheid en denken aan het milieu nu op een hele toffe manier gebruikt wordt en niet zo saai als anders. Bekijk
hier ook even het filmpje. Deze vloer heeft zeker toekomstperspectief omdat steeds meer bedrijven duurzaamheid willen gebruiken in hun bedrijf en de technieken ook voor andere toepassingen gebruikt kunnen worden.
bron : http://www.sustainabledanceclub.com/?t=products&p=1

5 # China doll club 

In de China doll club in Peking, China kun je niet alleen dansen op de heetste beats maar ook genieten van kunstwerken van de beste kunstenaars van China. De club is opgericht door de bekroonde Chinese actrice / producer Ai Wan en club ontwerper Wu Ying, via hun studio EPIC Design. Hun motto was 'The art of Play' en ze wilden zo kunst van de galerie naar de club brengen. De club bestaat uit een lounge, dansvloer en acht VIP-kamers. Het werk van zes hedendaagse Chinese kunstenaars is geïntegreerd in het interieur, op maat gemaakte installaties en meubilair. Ze beelden bijvoorbeeld sexy vrouwelijke vormen, Chinese poppen of het moderne Chinese liefdes leven uit met de kunstwerken. Een glanzende achtergrond van lichttafels versiert met geabstraheerde verwijzingen naar modefotografie en felle kleuren van de Chinese aquarellen. Wanneer verlicht, creëert het een elektrische sfeer wat van Chinadoll een lolly winkel voor de ogen en een pretpark voor de zintuigen maakt. Het algemene thema van het interieur draait rond 'The Kiss' waar passie en sensualiteit centraal staan.

Ik vind deze club 'cool' omdat het erg inspirerend eruit ziet. Wanneer je hier komt zie je allerlei kunst om je heen. De kleuren geven je een vrolijk en rustgevend gevoel. Ook voor kunstenaars is dit aantrekkelijk je zou bijvoorbeeld ieder jaar nieuwe kunstenaars hun werk kunnen laten tonen. Ook zie ik hier toekomstperspectief in omdat je twee verschillende locaties met elkaar combineert. Je hoeft niet meer perse naar een museum te gaan om kunst te zien. bron : http://www.thecoolhunter.net/article/detail/1352/china-doll-club--beijing

Geen opmerkingen:

Een reactie posten